sunnuntai 12. tammikuuta 2014

Polar FT7

Se toinen joululahjoihin liittyvä juttu (joulusta on kyllä jo jonkin aikaa....), mikä mun piti jakaa teidän kanssa tulee tässä. Sain joululahjaksi sykemittarin.


Sykemittarin hankkimista olen ajatellut jo pitkään ja joulupukki sen mulle sitten vihdoin ja viimein toi :)
Kiva saada ylipäätään jotain käsitystä omista sykkeistä, koska itsellä on leposykkeet olleet aina korkeat (70-80), eikä juoksulenkin keski- tai maksimisykkeistä ole sitäkään vähää tietoa.

Mulle noi juoksulenkin sykkeet on tärkeitä, koska mun pitää kasvattaa juoksukuntoa/kestävyyttä. Nyt kun olen juossut sykemittarin kanssa, niin olen huomannut, että juoksen aivan liian kovaa. Pitäisi yrittää pysyä 155 alapuolella, mutta mulla hyppää todella helposti sykkeet melkein 170! En osaa sanoa, miksi sykkeet on niin korkeat vaikka oon jo juossut melkein vuoden...? Joutuu matalemaan melkein kävelyvauhtia, jos haluaa pitää sykkeet alhaisina ja siinä ei taas ole mun mielestä mitään mieltä, kun jaksais juosta reilusti kovempaakin.. :(


Yritän käydä juoksulenkillä kaksi-kolme kertaa viikossa lacrosse-treenien lisäksi ja vaihtelen kolmea eri juoksutekniikkaa.

Progressiivinen juoksu: Aloita lenkki hitaasti tai jopa kävellen ja lisää vauhtia tasaisesti. Aloitus syke noin 120 ja lenkin lopussa 170.

Kevytsykkeinen juoksu: Juokse lenkki tasaisella vauhdilla 120-155 sykkeellä.

Kävely+juoksutreeni: vuorotellaan kävelyä ja juoksua. Juoksua 5 minuuttia ja kävelyä minuutti. Syke ei saa nousta yli 140, tai pitää aloittaa kävely ennen viiden minuutin loppumista.

Kuten arvata saattaa, mun sykkeet ei todellakaan ole pysyneet noissa lukemissa. Varsinkin toi kävely+juoksutreeni tuottaa vaikeuksia.

Vielä pitäisi lisätä mäkivedot tohon listaan. Juosta ylämäkeen kovaa esim. 20 sek. vedoilla ja sitten lönkytellä takaisin, niin että syke laskee.

Hauska huomata itsestään, miten entinen juoksun vihaaja on nyt ihan koukussa kyseiseen lajiin. Ja miten paljon helpommalta tuo juokseminen tuntuu, kun esim. puoli vuotta sitten!

Miten on, innostaako juoksu?! Vaiko onko ihan yök?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti