lauantai 26. lokakuuta 2013

Lokakuun lihattomia + pari hairahdusta

Tämän päiväisen töissä käynnin, siivouksen ja pyykinpesun lisäksi ehdin kuin ehdinkin koneelle! Elämä voittaa! :D Ai niin ja katoin myös toisella silmällä eilistä Vain elämää-uusintaa...

Asiaan... Viimeinen viikko lihatonta lokakuuta menossa ja aika kunniakkaasti selvisin/selviän. Mietin itseasiassa, että mitä mä oon tässä kuussa edes syönyt, kun tää kuukausi on mennyt niin nopeesti! :) En muista paljoa kokkailleeni, mutta kai mää jotain oon tehnyt... Ainakin porkkanasosekeittoa kahdella eri variaatiolla.

Tässä variaatiossa on Koskenlaskijaa :P

Tänään syötiin kasvisrisottoa. Opettelin tekemään risottoa vasta viime syksynä ja nyt jo luonnistuu aika hyvin ilman mitään ohjeita. Sekaan heitin kaikkea kasvis-pitoista mitä kaapista sattui löytymään. Tämän päivän versiossa on mm. pinaattia, paprikaa ja kirsikkatomaattipurkin jämät :)


Sen yhden nakit ja muusi hairahduksen jälkeen olen syönyt tasan kerran lihaa tässä kuussa. Viime sunnutaina oltiin mun vanhempien luona ja äiti oli tehnyt ruuaksi lihakastiketta. Mä en ikinä onnistu tekemään lähellekään niin hyvää ja mureaa lihakastiketta mitä äiti, niin pakkohan sitä oli syödä! :D Ne kyllä kiusasi mua, etten saa syödä mutta söin kuitenkin ;P

***

Porkkanasosekeitto (Olgan mukaan)

3 isoa sipulia
750g porkkanoita
voita/öljyä kuullotukseen
vettä
kasvisliemikuutio
mustapippuria
1dl kermaa
2rkl konjakkia

- Silppua sipulit ja kuullota niitä hetki kattilassa. (Kuori ja ) paloittele porkkanat ja lisää sipuleiden sekaan kattilaan. Lisää vettä niin että porkkanat juuri ja juuri peittyvät. Lisää kasvisliemi ja anna kiehua hiljallen kypsiksi noin 30min.
- Soseuta kypsät porkkanat, lisää kerma sekä konjakki ja keitä vielä hetken aikaa. Mausta mustapippurirouheella vielä maun mukaan.
- Annostele lautaselle ja nauti!
(-ohje kirjoitettu ulkomuistista, joten joitain pikkuvirheitä saattaa ilmetä alkuperäiseen reseptiin nähden, mutta toimii myös tällä ohjeella! :D)

***

Huomena olisi vielä viimeinen aamuvuoro ennen lomaa. Mä oon ihan paiseessa, että osaanko mennä aamulla oikeeseen aikaan töihin, kun kelloja käännetään! :D

2 kommenttia:

  1. Kiva lukea siunkin lihattoman kuulumisia! Meilläkin on ollut pari hairahdusta, kylässä kun luvattiin syödä ihan mitä vain, ja eilisellä brunssilla oli tarjolla riistanakkeja - pakkohan niitä oli maistaa yksi!

    Pitääkin kokeilla tuota porkkanasosekeittoa, kuulostaa hyvältä! Konjakkiakin meiltä löytyy, sitä tuli aika reilusti tytön synnyttyä. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Riistanakkejahan ei oikein voi edes hairahdukseksi laskea, kun ei ole mitään tehotuotettua ;D Oli varmaan hyviä!

      Pojan syntymän jäljiltä meilläkin konjakin kaapissa :)

      Poista